Friday, December 25, 2009

Azam Baru

Malam semalam, gua lepak ngan bdak2 senior bilik gua... memandangkan kelas gua untuk hari esok jatuh pade sebelah ptang, so gua pon chill ngan dorang layan cite ju-on yang ala-ala paranormal tu... macam gampang, sorang2 penakot... Habis tengok cite tu gua lepak kat compartment gua untuk mengemas meja gua yg bersepah dengan buku2 teks yg gua ingat nak studi td (kononyelah)..


Sejak gua dah masuk degree ni, gua dah xleh sngat nak jadi rockers ala-ala kelawar yg jaga malam dan tido siang ni. Sbab mase gua amat suntuk… Dan sebab itu jugak la gua dah kurang sket update blog gua dengan cite2 teladan sang kanchil dengan seekor buaye yg mnjadi santapan rohani bagi mereka2 yang memerlukannye. So memandangkan gua dah masuk degree ni, dengan tempat yang serba indah yang dihiasi dengan minah2 foreigner dan minah2 ala-ala nur kasih ni, gua dah bertekad untuk berubah daripada seorang biasa-biasa dapat result gampang kepade golongan yang lebih intelek yang asyik nak berlagak tunjuk hebat. Malu beb kalau orang sehensem gua ni dapat result gampang kat tempat yg bnyak melahirkan intelektual2 yg berjiwa islam ala-ala salahudin al-ayub ni.


Jadi dengan sem baru ni, gua dah nekad untuk berubah. Cukup2 la perangai copy tutorial, men baling2 spender time mandi,ponteng kelas, zaman gua kat matrik dulu menjadi kenangan di arkib balai seni lukis negare. Sekarang gua nak jadi seorang yg lebih dewasa yang tidak lagi kongsi air manis berwarna. Jadi dengan post-mortem yg telah gua muhasabah, gua dah mula merancang strategi untuk menjadi kan segale yg gua azam kan ini menjadi realiti.


Pertame sekali gua ubah gaye penampilan gua yg dari penampilan penggiat seni jalanan kepade penampilan mamat2 askar yg nak g interview. Segale jambang n misai yg mnghuni di muke gua ala-ala adam didalam cite nur kasih telah gua trim dengan sejambu-jambunye seakan ala-ala aaron aziz. Rambut gua pulak kalau dulu macam ala-ala christano ronaldo tp skunk gua dah ubah rambut gua ala-ala Zaquan Adha. Untuk melengkapkan lagi strategi gua ni, gua dah mule belajar menghormati masa, walaupun sejak kecik gua hanye di ajar menghormati orng tua. Gua dah mula solat di awal waktu, nak2 lagi time subuh, belum pun sempat bilal nak azan, gua dah bngun dah, xpayah nak suruh membe2 gua kejut, bahkan gua yg kejut dorang skunk ni.


Bab g kelas pulak, kalau dulu gua hanya berbekalkan sebatang pen, pensil goncang2 dan testpad untuk ke kelas tapi skunk ni gua dah ubah gaye mat2 rempit tu kepade gaye yg lebih professional dan berintegriti seakan2 seorang lagenda agung. Tambah-tambah lagi,sepanjang perjalanan gua ke kelas tu di hiasi dengan keindahan kurniaan tuhan yg begitu manis dengan hijab yang menutupi segale kesucian dirinye sebagai seorang wanita membuatkan gua terase bersemangat untuk ke kelas setiap hari. Banyak lagi yang gua rancang dan bnda yg telah gua kaji tapi gua masih lom mempraktikkan lagi.


Harapan gua, perancangan teratur lurus dan rapi bak rambut Halim Napi akan mengangkat gua menjadi seorang lagenda yang gah setaraf persis Saidina Umar, ataupun Umar Abdul Aziz, Khalid al Walid, Sultan Mehmed al-Fateh, seperti Alexander the great atau seperti Galeo Galillei, Leonardo Da Vinci, Pablo Picasso, atau seperti Tuan Guru Nik Aziz, Dato’ Seri Anwar Ibrahim atau setidak-tidaknya seperti Rahim Ma’arof, M. Daud Kilau dan K. Rajagopal yang berjaye membimbing Skuad Bola Sepak Malaysia menjulang pingat Emas di Sukan Sea baru-baru ini. Semoga ape yang telah gua azamkan di tahun baru ini akan membuahkan hasil . Amin…

No comments:

Post a Comment